Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα*

Διάρκεια: 1,5 ώρα

«Μυστικά και θεραπείες από το ντουλάπι του χρόνου» 

*Η δράση υλοποιείται με την παροχή αιγίδας και οικονομικής επιχορήγησης του Υπουργείου Πολιτισμού

(ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ υπ’ αριθ. 357945/13-8-2024)

Επιστημονικά Υπεύθυνη: Δρ. Εμμανουηλίδου Σοφία 

(Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Περιβάλλοντος και Εργαστήριο Προληπτικής, Επεμβατικής Συντήρησης & Διαχείρισης Πολιτισμικής Κληρονομιάς)

Περιγραφή του Προγράμματος (για μαθητές/τριες Ε και Στ Δημοτικού και Γυμνασίου):

Πώς φρόντιζαν την υγεία τους οι άνθρωποι πριν εμφανιστούν τα φάρμακα που γνωρίζουμε σήμερα; Στην εκπαιδευτική δράση θα ανακαλύψουμε μερικά από τα παραδοσιακά μυστικά θεραπείας στο νησί της Ζακύνθου. Μέσα από ιστορίες, ήχους, συζητήσεις και δημιουργικά παιχνίδια θα σκεφτούμε αν οι γνώσεις για «γιατρειά» του παρελθόντος μπορούν να μας φανούν χρήσιμες και σήμερα. Θα ταξιδέψουμε πίσω στον χρόνο για να δούμε πώς οι άνθρωποι φρόντιζαν την υγεία τους και όλοι μαζί θα ανακαλύψουμε τι μπορούμε να μάθουμε από τις παραδοσιακές  μεθόδους ίασης.

Περιγραφή του Προγράμματος (για εκπαιδευτικούς):

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιτρέπει στους μαθητές/τριες να εξερευνήσουν τα παραδοσιακά «ιατρικά μυστικά» που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για την υγεία και την ευεξία. Μέσω ακροάσεων podcast, συζητήσεων και δημιουργικών δραστηριοτήτων, θα ανακαλύψουν πώς οι προφορικές παραδόσεις και οι πολιτισμικές πρακτικές θεραπείας είχαν διαμορφώσει την καθημερινή ζωή στο παρελθόν και πώς αυτές μπορούν να συγκριθούν με τις σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις. Το πρόγραμμα προωθεί την κριτική σκέψη και την αναζήτηση της επιστημονικής βάσης πίσω από τις παλιές πρακτικές ίασης, ενώ παράλληλα προσφέρει διασκέδαση και ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών/τριών.

Στόχοι: [1]

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τις παραδοσιακές ιατρικές πρακτικές και θεραπευτικές συνταγές που χρησιμοποιούνταν στη Ζάκυνθο, εστιάζοντας στα τοπικά βιο/γεωφυσικά χαρακτηριστικά της περιοχής.
  • Να κατανοήσουν πώς οι παραδοσιακές ιατρικές πρακτικές χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν και να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητά τους εν συγκρίσει με σύγχρονες ιατρικές μεθόδους.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα αξιολόγησης και κριτικής σκέψης σχετικά με παλιές θεραπευτικές πρακτικές. 
  • Να αντιληφθούν την πολιτιστική αξία μέσω της επιστημονικής εγκυρότητας ή/και σε σύγκριση με αυτή.
  • Να ενθαρρυνθούν στο να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για την άυλη πολιτισμική κληρονομιά της Ζακύνθου.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας μέσω συζητήσεων και δραστηριοτήτων σχετικών με τη «λαϊκή ιατρική» (μη-τυπική εκπαίδευση)

τηλ. επικοινωνίας: 2695048128


[1] Σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προετοιμάσουν την ομάδα των μαθητών/τριών ζητώντας τους να αφηγηθούν μια ανάμνηση της γιαγιά ή του παππού τους, σχετική με τις παραδοσιακές θεραπευτικές συνταγές, προκειμένου να ενισχυθεί η διαδραστικότητα και η εμβάθυνση στη μελέτη του πολιτισμικού τους περιεχομένου.